پوليپ بيني چيست ؟ بررسي علت، علائم و درمان زائده ي بيني

۶۰ بازديد

پوليپ بيني يكي از شايع ترين مشكلات تنفسي است كه اگر تحت درمان قرار نگيرد مي تواند مشكل ساز باشد.پوليپ بيني توده هاي به رنگ قهوه اي مايل به زرد يا صورتي است كه از رشد مخاط پوشاننده بيني ايجاد مي شود. اين توده ها شبيه به قطرات اشك هستند و ممكن است به صورت تكي يا دسته اي به وجود بيايند. پوليپ ممكن است در هر دو مجراي بيني ديده شود.

علي رغم تمامي مطالعات صورت گرفته هنوز علت دقيق ايجاد اين زايده معلوم نشده است. با اين حال اين پوليپ ها در افرادي كه دچار آسم و يا رينيت هستند بيشتر ديده مي شود. رينيت وضعيتي است كه در آن غشاهاي پوشاننده بيني و گلو دچار التهاب مي شوند. همچنين به دنبال التهاب مزمني كه به دنبال عفونت هاي سينوزيتي به وجود مي آيند و ابتلا به انواع آلرژي ها، پوليپ بيني مي تواند به وجود بيايد. گرچه اين مشكل مختص افراد بزرگسال است و به ندرت در كودكان ايجاد مي شوند اما گاهي اوقات در كودكاني كه دچار بيماري ارثي فيبروز كيستيك هستند اين وضعيت ديده مي شود.

علائم پوليپ بيني

علائم پوليپ بيني
علائم پوليپ بيني اغلب در عرض چند ماه و به تدريج ظاهر مي شوند. شدت علائم آن بستگي به تعداد و اندازه پوليپ هاي بيني دارد. اين علائم ممكن است شامل موارد زير باشند:

 

  • گرفتگي بيني به خاطر بزرگ بودن پوليپ ها و يا زياد بودن تعداد آن
  • كاهش حس بويايي
  • در بعضي موارد، آبريزش بيني به خاطر افزايش ترشحات بيني به وجود مي آيد.

پوليپ بيني ممكن است باعث بروز سينوزيت هاي عود كننده هم باشد زيرا مجاري باريكي كه ترشحات سينوس ها را به داخل بيني تخليه مي كنند ممكن است بر اثر وجود پوليپ ، مسدود شده و سينوس ها دچار التهاب شوند.

پوليپ هاي كوچك بيني را مي توان با استفاده از اسپري هاي كورتون دار بيني كه باعث كوچك شدن پوليپ ها در عرض چند هفته مي گردد، درمان نمود.

نحوه درمان پوليپ بيني

درمان پوليپ بيني
اگر پزشك مشكوك به وجود پوليپ در بيني شما شود اما اين پوليپ ها را نتوان به آساني مشاهده نمود ممكن است درخواست آندوسكوپي بيني از شما بنمايد. اگر با استفاده آندوسكوپ بيني هم نتوان تعداد و اندازه پوليپ ها را مشخص نمود ممكن است يك سي تي اسكن از بيني شما گرفته شود. اگر فقط يك پوليپ وجود داشته باشد يك نمونه از آن گرفته مي شود و به آزمايشگاه پاتولوژي فرستاده مي شود تا احتمال سرطاني بودن آن بررسي و رد شود.پوليپ هاي كوچك بيني را مي توان با استفاده از اسپري هاي كورتون دار بيني كه باعث كوچك شدن پوليپ ها در عرض چند هفته مي گردد، درمان نمود. پوليپ هاي بزرگتر را ممكن است در هنگام آندوسكوپي بيرون آورد. بعد از عمل جراحي براي پيشگيري از عود مجدد پوليپ ها، ممكن است پزشك به شما توصيه كند  از يك اسپري كورتون دار به مدت چند ماه استفاده كنيد. در موارد شديدتر براي جلوگيري از بازگشت پوليپ، ممكن است لازم باشد كه از داروهاي كورتون دار خوراكي استفاده شود.برگرفته از كتاب : بيماري هاي چشم، گوش، حلق و بيني-تاليف : دكتر توني اسميت-ترجمه : دكتر فرهاد همت خواه
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.